12-12-17

plurk of dandy

 

Elise Caluwaerts: dressed for succes.  © Lalo Gonzalez

Waarom jonge mensen zich weer graag opdirken voor de opera
Wees geen plurk, draag een galajurk -  Mannen in smoking? Van sopraan Elise Caluwaerts mogen ze in de operazaal vaker opduiken. Want ‘black tie’ mag dan uit de mode zijn, niets zegt zo luid ‘feest’ als een man met een strikje errond.

                                                                             °°°

 

 

Hoe schrijf ik dit hoffelijk neer?
Zonder iemand te willen kwetsen.
Zij is een knappe juf en draagt een bijzondere jurk.

Maar ze doet me denken aan de stoffenwinkel van een Maître Couturier.

In illo tempore
waren er heel wat gewijde momenten in het leven.
Naar de kleermaker reizen voor een nieuw kostuum, was er één.

Een plechtstatige dag. Om later op zijn Paasbest te verschijnen.

Stapels stoffen lagen te wachten.
Op kieskeurige klanten.
De kleermaker haalde ze met getrainde zwier van de schappen.

En drapeerde ze over zijn schouder. Het hielp de snit van de verbeelding.

Met dit souvenir kijk ik naar haar.
Hoe de stoffen gelaagd rond haar hals hangen.
Alsof je haar mocht aanraken.

Om de textuur van de stof te voelen. Belangrijk om later een tweede huid te worden.


                                                ***




 

 

PS.
Ooit droegen wij zondagse kleren. Toen kwamen de wilde jaren zestig.
En werd de werkkledij van een cowboy de vestimentaire norm.
Zondag en werkdag werden onderling inwisselbaar.

De Hoogmis démodé. Een stropdas werd ervaren als een strop.
En de dikke nekken werden ontbloot.
Blijkbaar werd de eenvoud uitgebeeld door de knop van je hemd los te laten.

Droeg je een das, dan werd je meewarig met de nek aangekeken.
Als een ouderwetse zak.
Ik ben dat altijd gebleven.

338669

Post een commentaar