05-11-17

de kus - beeld en verbeelding

‘Le baiser de l’Hôtel de ville’: een man en een vrouw doen de woelige wereld even stilstaan.  Robert Doisneau
Retrospectieve Robert Doisneau, Museum van Elsene, tot 4/2

 

 

 


Het alledaagse.
Dat eeuwige zelfde.
Die gevaarlijke herhaling.

Van het ritueel dat zijn glans verliest.

Onder het stof van de routine.
Terwijl het nog elke dag
een wonder is.

Zoals ademen.

Niet de Schoonheid verandert.
Maar het oog.
Dat achteloos wordt. Zijn argeloosheid verliest.

Het jongetje.



                   °°°





PS.
"Niets meemaken in je leven. Dat is het schoonste." - A.L. Snijders

 
...

‘Le baiser de l’Hôtel de ville’, de foto van het kussende koppel omringd door toevallige passanten in Parijs. Robert Doisneau maakte ze in 1950 voor Time. Toen een uitgever in de ­jaren 80 op zoek was naar foto’s die het goed zouden doen als poster, diepte Doisneau deze kus op uit een oude doos – het had net zo goed een andere foto kunnen zijn.
Bijna een half miljoen posters werden ervan gedrukt, en die kwamen wereldwijd in de huis- en slaapkamers van romantische zielen terecht. Het werd een vertrouwd beeld. Een beeld dat deed dromen van de liefde die toch bestond. De man en vrouw die de woelige wereld rondom hen even ­deden stilstaan met een passionele kus, kon het aanstekelijker?
Naarmate de foto bekender werd en de icoonstatus ervan groeide, brokkelde ook die romantische illusie een beetje af. De scène bleek ­minder spontaan dan ze leek. De ­fotograaf had Françoise Bornet en Jacques Carteaud, een koppel theaterstudenten, laten poseren en hen elk vijfhonderd Franse frank ge­geven.
...
Fotojournalistiek was niet zo zijn ding. Met zijn foto’s zware maatschappelijke kwesties aanklagen evenmin. Daar kan je kritiek op hebben, of dat kan je gewoon verfrissend vinden. De schoonheid van het alledaagse is zijn hele leven een belangrijke inspiratiebron geweest.

Bron: De Standaard -

 

 334880

Post een commentaar