20-06-16

zo zacht als marmer

  


Standbeeld - Man op paard

 

en zo zacht
als het marmer was
dat hem beschermde

zo hard
was het blad
dat hem onthoofdde.

 

 

 

PS.
De fotograaf schrijft beelden met licht en schaduw.

Hij is een beeldenvanger. Verleidt de kijker.
En snijdt een beeld uit de tijd.
Kadert een ogenblik in.

Dat gevangen zit in het derde oog: de lens.
Van de camera obscura.
Bevroren voor de eeuwigheid.

Nooit kan het nog ontsnappen. Uit zijn leugenachtige waarheid.

De fotograaf dwingt je te zien
wat hij wil.
Hij verbergt de breedte en de lengte.

Hij manipuleert de ruimte. Tot een afgesneden werkelijkheid.

 

 

 

https://guidovanhercke.wordpress.com/2016/06/16/onthoofde...

 
guidovanhercke.wordpress.com
Bezoek de post voor meer.

 

 282686

 

Commentaren

Een bekende fotografe, waarvan de naam me nu even niet te binnen schiet, zei ooit : we take photos as a return ticket to a moment otherwise gone.
Soms is dat juist, soms ook niet. Een foto van de volle maan is telkens opnieuw hetzelfde. Of toch niet.

Gepost door: Kris | 20-06-16

Reageren op dit commentaar

dag Kris,

zovele schrijvers, zovele stijlen,
zovele fotografen, zovele meningen...

sommigen hebben het in hun vingers
anderen in blikken

schrijven is kijken, fotograferen ook...

beeld en verbeelding

nog een mooie avond
ik zag een volle maan en vroeg me af welke kerk ik in de verte zag...


dag Kris!

Gepost door: uvi | 20-06-16

“Photographs are a way of imprisoning reality...
One can't possess reality, one can possess images--
one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Gepost door: uvi | 20-06-16

“All photographs are memento mori.
To take a photograph is to participate in another person’s (or thing’s) mortality, vulnerability, mutability. Precisely by slicing out this moment and freezing it, all photographs testify to time’s relentless melt.”
― Susan Sontag

Gepost door: uvi | 20-06-16

De commentaren zijn gesloten.